Rammer efter mål fuldender helhedsoplevelse

Rammer efter mål fuldender helhedsoplevelse

Rammer efter mål fuldender helhedsoplevelse

Et billede siger som bekendt mere end tusinde ord, men desværre bliver rammen udeladt i det udsagn, hvilket er gedigent ærgerligt, for vi kan da vist roligt blive enige om, at det er styrtende forskel på, om du hænger et Van Gogh-maleri op med tegnestifter, eller sætter det i glas og ramme.

Det var selvfølgelig et ekstremt tilfælde, da den ene “løsning” skader maleriet og forringer dets værdi, mens det andet skåner og beskytter maleriet til fremtiden, hvis man anvender de rigtige remedier.

Men nu er din opmærksomhed i hvert fald fanget!

Der behøver ingenlunde at være tale om et gammelt og værdifuldt maleri, man vil have op at hænge, for gennem de mange hundredetusinde år, som mennesker har gengivet deres dagligdag og liv via alt fra kridt-tegninger i huler til tegninger på papir fra ens børn til ophæng, har man haft en indstilling til, hvordan omridset og indramningen – eller mangel på samme – er med til at fremhæve gengivelsen mest tydeligt og egnet.

Skulle man vælge at lade motivet stå alene, fordi man som kunstner eller modtager mener, at indholdet i billedet klarer sig bedst fritstående?

Eller kan man have lyst til en ramme, hvilket nok er den bedste idé at vælge, da billedet så i langt mindre grad forgår så hurtigt? 

Således er der mange ramme-typer at vælge imellem, hvilket også har været mærket af modens forandringer og tendenser, men alle disse typer kan stadig erhverves, omend langt fra alle rammetyper er af den originale stand.

I mange lange perioder skulle rammen være ornamenteret helt vildt heftigt og gerne med mange motiver på sig, der relaterede sig til gudelignelser og i en guldfarve, da men mente, kunstneren stod Gud nærmest.

Senere fik maleri-rammerne et mere minimalistisk snit, da motivet skulle være fokuspunktet, og rammen blot skulle udfylde et formål og have en praksis end at være en del af motivet.

Atter kom der flere opfindelser til ramme-universet såsom passepartout eller svæverammer, der på imponerende måder kunne fremhæve motivet, uden rammen i sig selv tog fokus fra indholdet.

Men det svære er altid at finde en ramme, der passer, for langt fra – faktisk rigtig langt fra – bliver malerier skabt med tanke på standardmål for rammer. Det samme gælder endda sådan noget som plakater.

Man kan være heldig, at man falder over en ramme, der passer perfekt i målene, men chancerne er små, så det smarteste er at få lavet rammer efter mål, så man ved, de passer efter hensigten, mønsteret og udseendet, og yder motivet det bedste.